2015. március 20., péntek

2015. március 16-20.

Heti témánk ötlete új dalunkból („Hoch am Himmel”) származott, melyben állatnevek szerepelnek, méghozzá kicsinyítőképzős formában. Az „Állatok” témakör közel áll a gyerekekhez, szívesen játszanak e szókincset használó játékokat. A kicsinyek neveit először memória formájában gyakoroltuk, de ez első nekifutásra nehéznek bizonyult, mert nem tudták a képeknél megkülönböztetni a gyerekek, melyik a kisebb és melyik a nagyobb. A dal tanulásánál már csak 5 állatnév került sorra, ezeket könnyen megjegyezték. A játék során az állatok mozgását is kellett utánozni, ami igen vonzónak bizonyult. Háromszor is végigénekeltük az öt versszakot, türelmesen figyelték, megvárták, míg az éppen soron következő gyerek szerepel. Igaz, az mindig érdekes, ha a szöveget követve mozdulatok kísérik a dalt. Ennek az éneknek a dallama is szép, s a szövege is egyszerű, könnyen megjegyezhető.
Ha állatokról volt szó a héten, akkor újra elővettük a „Katzentatzentanz” mesét, most bábozva illetve fejdíszekkel eljátszva. Tetszett a gyerekeknek a bábozás, dramatizálás, igyekeztek rögzíteni, aktívan használni a visszatérő kifejezéseket. Legnehezebb a macska szerepe, erre Hanna és Kitti vállalkozott, mindketten ügyeskedtek. A meséhez cica figurát is barkácsoltunk WC papír gurigából.
Vizuális tevékenységként új szervezeti formában rajzoltattam a gyerekekkel: négyes csoportokat alkotva készítettek tavaszi képet. Lehetőségük volt baráti csapatokat alkotni, ez a fiúkra is ösztönzőleg hatott. A nagyméretű lap közepére a tenyerük nyomatával készítettünk egy napot, a körülötte lévő részekre szabadon lehetett rajzolni bármit, ami a tavasszal kapcsolatos. A rajzolásra több nap is lehetőség volt, így igazán szép képek születtek. Tanulságos volt egyrészt a csoportok önszerveződése (ki kivel szeretne együtt rajzolni), másrészt a kisebbek produkcióinak elfogadása.
A középsősök, nagycsoportosok matematika foglalkozásán először anyanyelvi játékokkal „melegítettünk” be. A szótagolás, „titkos nyelv” (az adott szónak csak a magánhangzóit ejtem ki) jól ment, a robotnyelven beszélés (minden hangot kimondok, de szétbontva, egymástól egy kissé elkülönítve) megértése nehéznek bizonyult. A munkalapos feladatnál a tavaszi témánál maradva magokkal játszottunk: először szét kellett válogatni a babot és lencsét, majd „elültetgetni” a magokat egy négyzetrácsos formába úgy, hogy a magoknak legyen hely a növekedésre, vagyis egy-egy helyet hagyva közöttük. Finommotorikát, kitartást, figyelmet, monotóniatűrést igényelt ez a feladat, ami nem volt teljesíthetetlen, hiszen többen is szépen, türelmesen megoldották.