„Ősz apóka előveszi
festővásznát, ecsetét,
színesíti a lombokat,
ebben leli a kedvét.”
Minket
is megihletett az ősz sokszínűsége. Segítségünkre volt a novemberi gyönyörű
időjárás, szinte minden nap tudtunk az udvaron játszani – a falevelekkel is.
Fiúk, lányok élvezettel halmozták fel a kupacokat, majd bele is feküdtek a puha
levél ágyikóba. Sétára, különböző formájú és színű levelek gyűjtésére is volt
alkalmunk.
A
csoportszobában összehasonlítottuk a gyűjtött kincseket, csoportosítottuk színük,
alakjuk szerint, majd projektoros vetítés során idéztük meg az őszi erdő
színpompáját. Az árnyalatok gazdagságát próbáltuk megjeleníteni festéssel: a
megfelelő színű festékpöttyöket szívószállal fújtuk, így varázslatos
összemosódások születtek a levélsablon körvonalán belül. A gyerekeknek igen tetszett
ez a vizuális játék, örömmel vettek rész benne kicsik és nagyok.
A
„németes” héten is folytattuk az előző heti témát, segítségünkre volt ebben egy
új őszi ének: „Falle, falle Blätter”.
A szókincs gyakorlására több játék is előkerült: egyrészt Hampelmann
barátunkkal levél koszorút készítettünk (egyenlőre a megfelelő színek megértése,
felismerése volt a feladat), másrészt a hét vége felé társasjátékot játszottunk
ezzel a csomagoló papírra készített őszi levelekkel. A dobókockára a tanult
színekből készült leveleket ragasztottam, dobás után itt már meg is kellett
nevezni az adott színt.
Elmeséltem
a gyerekeknek a kis sün történetét, aki leleményes volt: tüskéi ellenére meg
lehetett simogatni, miután meghempergette magát az avarban. Az őszi színekből készült
levélnyomatunkat is sünit formázó rajzlapra készítettük, emlékezve a mese
főszereplőjére. Egy rövid kis sünis mondókát is tanultunk, ennek gyakorlását
beépítettem a közös társasjátékba: a kocka egyik oldalára egy sün képét tettem,
ez jelentette azt, hogy mondjuk el közösen az tanult mondókát.
Örömmel
elevenítettük fel tavalyi énekünket: „Der Herbst, der Herbst, der Herbst ist
da!”, amit az őszi kalapokkal el is játszottuk. Új énekünkhöz is társult
körjáték, így még könnyebben tanulták meg a gyerekek a dallamát, szövegét
egyaránt.