2016. január 22., péntek

2016. január 18-22.

E heti tevékenységeink már a farsang jegyében teltek. (Vízkeresztkor beszélgettünk, hogy a „farsang” egy időszakot jelent, nem napot – s volt, aki erre emlékezett is.) Több újdonságot hoztam a gyerekeknek: ének, mondóka, tánc, amelyek mind kapcsolódtak a farsanghoz, illetve hasonló szókincs elsajátítására adott lehetőséget.
Alap játékszituációnkat a „Ha, ha, ha, die Kinder kommen” kezdetű ének adta: a gyerekek és jelmezbe öltözött társaik vendégségbe jönnek hozzánk. (Maga az ének könnyen megtanulható, refrénszerű ismétlődő szövege, fülbemászó dallama van, s vidám utánzó mozgás kapcsolódik hozzá.) A vendégeket illik megkínálni valami finomságokkal: megterítettük az asztalt (átismételtük e szókincset, méghozzá jelzős szerkezeteket használva, pl. „blauer Becher”, „großer Teller”) majd előkerültek finom enni és innivalók. Egy szortírozós játék során gyakoroltuk a különböző élelmiszerek neveit, illetve az „essen” és „trinken” igéket, melyeket egy tányér és egy pohár jelképezett. Péntekre az egész héten gyakorolt szókincshez kapcsolódó képes kártyákat készítettem, s ezek segítségével egyszerű (alany-állítmány-tárgy) mondatokat tudtunk összeállítani. Voltak olyan nagycsoportosok, akik a szimbólumokat használva el tudták pl. mondani: „Die Kinder essen Schokolade”. Bizony meg is tapsoltuk az ilyen ügyes megnyilvánulásokat!
Farsangi mulatság elengedhetetlen tánc nélkül. Ezen a héten egy szép, egyszerű dallamvilágú, baranyai (babarci) eredetű keringő zenére tanultunk meg egy mozdulatsort. A tánc térformája már egy kicsit több figyelmet igényel: két körben állva (külső és belső kör) alkotunk párokat, ahol a dallam végén a belső kör mindig egyel jobbra lép, így újabb táncos párok alakulnak a következő strófára. Olyan könnyedén és szívesen táncoltak a gyerekek, hogy pénteken felbátorodtam és kipróbáltuk ezt a térformát. A nagycsoportosokat állítottam belülre, akik rövid idő után szépen begyakorolták a jobbra lépés, párcsere mozzanatát. Már most, a tanulás elején látszik, hogy ez a zene és tánc a gyerekek egyik kedvence lesz.
Vizuális tevékenységeinkhez is farsangi jelképeket használtunk. Bohóc masnit pöttyöztünk dugónyomattal, méghozzá kétoldalasan, a folyosó végi üvegablak díszítéseként. Miután megszáradt az egyik oldal, átlátszó műanyag lapra helyezve átvilágítottuk a papírt, hogy pontosan oda kerüljenek a másik oldal pöttyei is, ahova az első alkalommal nyomdáztak a gyerekek. Érdekes fény-árnyék játék született ebből az alkalomból.
Az öltözőnkbe színes krepp-papír golyókkal díszített szemüveget készítettünk. Kitartó, apró ujjmozdulatokra volt szükség a díszítő elemek elkészítéséhez, de erre minden gyerek, még a legkisebbek is szívesen vállalkoztak.