Folytattuk
előző heti témánkat („Testrészek, érzékszervek”) - Hampelmann barátunkkal,
németül.
Szerencsére
számos szemléltető eszköz, zenés, mozgásos játék áll rendelkezésünkre, hogy ezt
a szókincset átismételjük, az elfeledett szavakat újra megtanuljuk. Elsőként egy
nagy filcből készült fej formára kerestük meg a hiányzó érzékszerveket: egy
lány és egy fiú arc mosolygott ránk a játék végére. (Ismét tudatosan használhattuk
az év elején tanult „Mädchen-Jungen” kifejezéseket.) A gyerekek nagyon jól
megértették a szituációból a „Wie viel Augen/Nase/Mund u.s.w. haben wir?”
kérdést, s ügyesen is válaszoltak rá. Egyik zenés játékunk segítségével
bővítettük a testrészek körét, amikor már nem csak a fejen található
érzékszervek neveivel ismerkedtünk. A gyakorlásra kitűnő játék a memória.
Sokszor hangzik el egy-egy szó, amint a gyerekek próbálják a párokat
megtalálni, s természetesen közben a figyelmüket, emlékezetüket is
mozgósítaniuk kell. Mindig büszkék, ha a közös játék során sikerül begyűjteniük
1-2-3 párt. Péntekre oly mértékben ismerőssé váltak a tanult kifejezések, hogy egy
szembekötős játék során már a gyerekeknek kellett megnevezniük, hogy melyik
testrészüket simogatta meg Hampelmann.
Vizuális
tevékenységként önarcképet készítettünk. Először egy ovális forma (tükör)
szélét díszítettük ujjnyomattal: két színt választhattak a gyerekek, majd
felváltva jobb és bal kézzel sormintaszerűen nyomdáztak az ujjaikkal. A
nagyobbaknak eközben mondogattam a „rechte Hand – linke Hand” kifejezéseket. A
festés megszáradása után mindenki lerajzolta önmagát: ki az arcát, ki teljes
alakos képet – ezt a gyerekekre bíztam. Természetesen rajzolgatás közben is
bőven akadt lehetőség a heti szókincs gyakorlására.