2017. február 10., péntek

2017. február 6-10.

Elérkeztünk a februárhoz, farsang havához. Beszélgetéseinkben visszatértünk a régmúlt időkhöz, hiszen nagyszüleink, dédszüleink korában nem csak a táncos mulatságok, hanem az esküvők, lakodalmak ideje is volt a farsangi időszak.
Időszak: naptár nézegetéssel indult a hét, amely során próbáltuk tudatosítani, hogy ezek a mulatozós napok mindig január 6-tól indulnak, s hogy meddig tartanak, az minden évben más-más napra esik. (Ez az időpont a Húsvéttal van kapcsolatban, illetve a záró napok egyik legismertebb eseménye a busók téltemetése – idén február 28.) Kinga jól emlékezett, hogy a maskarázás legfőbb célja a tél elűzése.
Kedden régi esküvői fényképek nézegetése során beszélgettünk az elmúlt idők lakodalmi szokásairól, a különböző szimbólumokról. Elsősorban a baranyai sváb falvak emlékei között kutakodtam, ezt a világot próbáltam megismertetni a gyerekekkel. Örömteli, hogy sok helyen elevenítik fel ezeket a hagyományokat, így még rövid videó filmet is tudtunk nézni, illetve bele tudtunk hallgatni az autentikus sváb zenébe. Megfigyeltük a régi öltözeteket, a hét során többször is meséltem a különböző szokásokról (pl. rozmaring ág szimbóluma; a lakodalmi menet mikéntje; az ifjú pár köszöntése, stb.) Az egyik fotóból kirakót készítettem a gyerekeknek, majd az összeragasztott képet kékfestő motívumot imitáló kerettel díszítettük. Szívesen vettek részt a gyerekek mind a ragasztásban, mind a nyomdázásban, élvezettel nézték, hogyan szépül meg az általuk összerakott kép.
Ha már farsang, akkor nem múlhat el a hét tánc nélkül: egy olyan játékot hoztam a gyerekeknek, amelybe beleénekeljük az éppen táncospárt kereső gyerek nevét. Mindig örömmel fogadják az ilyen típusú dalokat, szeretik hallani saját nevüket. Az egyszerű dallam és szöveg mellé megtanultuk a keresztfogás mikéntjét, illetve egy táncba hívó mondókával hangolódtunk a közös játékra.