Felébredt
a tavaszi természet, egyik ünnep és emléknap követi a másikat: március 22. felé
közeledve fontos lételemünk, a „VÍZ” került beszélgetéseink, játékaink fő
témájává. Az ENSZ által 1993-ban kijelölt nap célja az, hogy gondolkodásunk
középpontjába kerüljön ez a természeti kincs – minden évben egy kicsit más
oldalról megközelítve. Hisszük, hogy az óvodában is lényeges beszélgetni erről
a gyerekekkel, mert a Föld édesvízkészlete nem kifogyhatatlan, vigyáznunk kell
rá.
Az
első napokban meséltünk e nap fontosságáról, s a beszélgetésbe a gyerekek is
aktívan bekapcsolódtak: tudták, hogy a növényeknek, az állatoknak, az embernek
nélkülözhetetlen a víz, mi történik, ha nincs elegendő tiszta vizünk.
Szemléltető képek segítségével eljátszottuk a víz körforgását, majd érdekes
megfigyelésekbe kezdtünk. A játékok során megtapasztalhatták a gyerekek, hogy a
víz átlátszó, nincs különösebb íze, szaga. Jó idő lévén célba vettük a
játszóteret, ahol az őzikék nagy örömére szappanbuborékot lehetett fújni,
illetve kergetni a szélben szálló szivárványos gömböcskéket. (Fényképek megtekinthetők itt)
Németes
hetünkön folytattuk ezt a „vizes” témakört, kihasználva a benne rejlő szókincs
ismétlő és gyarapító lehetőségeket. Elsősorban az igék rendszerezésére, egy-egy
új kifejezés megtanulására volt jó lehetőségünk, hiszen abból indultunk ki,
hogy mi mindenre tudjuk használni a vizet. Több énekes, mozgásos játékot is
elővettünk, amelyek gyakorlásra, aktív szóhasználatra ösztönözték a gyerekeket.
A szemléltető képeink egész héten jól láthatóak, használhatóak voltak, így
örömteli volt, amikor játékidőben is hallottam egy-egy kifejezést tőlük, amint
nézegették a szép fotókat. Különösen tetszett az őzikéknek az a játék, amikor
Hampermann barátunk elrejtett a táskájában különböző tárgyakat, s megnéztük,
vajon ezek úsznak-e a víz felszínén, vagy lesüllyednek. Az egynyelvű irányítás
nem okozott gondot a gyerekeknek, értették, mire is vagyunk kíváncsiak.
A
vizes témakörhöz kapcsolódva hoztam a gyerekeknek egy halacskás mesét: Fünf kleine Fische. Először prózában,
bábok segítségével játszottam el a történetet, majd pénteken mozgásos játékként
mutogattuk el zenére. Ehhez kapcsolódott vizuális tevékenységünk is: halakat
festettünk vízfestékkel. Szép, színes pikkelyű uszonyosaink lettek, a
nagyobbaktól jogos és teljesíthető igény volt, hogy a vonalon belül fessenek
változatos színeket használva. Nehéz volt kiválasztani, hogy melyik két
festmény képviselje az Őzike csoportot a közös, víz világnapi óvodai
kiállításon.
Amíg csütörtökön a nagyok Geresdlakon kirándultak, a kicsik hatalmas csomagoló papírra tavakat varázsoltak a halacskáinknak: kék és zöld árnyalatokat kevertek össze, jó nagy ecsettel és mozdulatokkal bártan dolgoztak. (Fényképek itt.)
Amíg csütörtökön a nagyok Geresdlakon kirándultak, a kicsik hatalmas csomagoló papírra tavakat varázsoltak a halacskáinknak: kék és zöld árnyalatokat kevertek össze, jó nagy ecsettel és mozdulatokkal bártan dolgoztak. (Fényképek itt.)