2018. október 12., péntek

Október 8-12. Vitaminhét az óvodában

Az egészséges táplálkozás, a sok zöldség és gyümölcs fogyasztás nagyon fontos, vitaminhetünkön különösen nagy figyelmet fordítunk arra, hogy a gyerekek minél többféle zöldséggel és gyümölccsel ismerkedjenek meg. Hétfőn egy „varázsdobozzal” érkeztem, mely tele volt zöldséggel és gyümölccsel. Először közösen megbeszéltük, mit rejt a doboz, majd letakartam kendővel, s a gyereknek a tapintásukra hagyatkozva kellett felismerni a benne lévő kincseket. Mindenki elmondhatta, hogy mi alapján ismerte fel a megfogott terméket: alakja, fogása, felülete, majd miután kihúzták, megbeszéltük a többi tulajdonságát is: színe, íze, mérete, stb. A sokféle tapasztalatgyűjtés mellett beszélgettünk a gyerekekkel a zöldségek és gyümölcsök felhasználási lehetőségeiről is.
Egyik délelőttre a középsős és nagycsoportos gyerekeknek játékos vetélkedőt készítettem. Három csapatra bontva az őzgidákat, három különböző feladatot oldottak meg, ahol egy-egy asztaltársaságnak a tárgyi tudásuk mellett az összedolgozás képességét is mozgósítaniuk kellett, hogy eljussanak a pontos megoldáshoz. A jó munka eredményeként természetesen egy kis apróságot is kaptak: almából és szőlőszemből készült, „ehető” hajót kebelezhettek be a gyerekek.
Szerdára kirándulós programot szerveztünk a nagycsoportosoknak. Helyi járattal beutaztunk Pécsre, a Vásárcsarnokba, hogy megszemlélhessük az ősz kincseit, megnézzünk egy piaci hangulatot, és közösen bevásároljunk a másnap készítendő csalamádénkhoz. Szép és érdekes termékeket láthattunk, sok kedves árussal találkoztunk, akik egy-egy lekvárral, savanyú káposztával, birsalmával ajándékoztak meg bennünket. Sétánk végén összegyűjtöttük kosarunkba a csalamádé alapanyagait, annak rendje-módja szerint lemérettük, kifizettük a megvásároltakat, majd egy kis úti csomagos tízóraizás után visszautaztunk Kozármislenybe. A kicsiknek megmutattuk, hogy mit rejt a kosarunk, s ebéd után megkóstoltuk a Pécsen vásárolt sóskát is.
A csalamádékészítésnél a kisebbekre bíztuk a paprikák megmosását, s ők igen élvezték is a vízben való pancsolgatást. A késsel, zöldséghámozóval való munkafolyamatokat a nagyobbak végezték, szorgosan tisztultak meg a sárgarépák, uborkák, apró darabokra vagdosták a paprikákat. A szeletelést ügyes konyhai gépre bíztuk, s ezek után már csak az ízesítés, kóstolgatás maradt hátra. A tavalyi tapasztalataink alapján örömmel fogyasztják a gyerekek azt a csalamádét egy-egy ebédnél, amely elkészítéséhez az ő munkájuk is kellett, szívesen emlékeznek a közös szorgoskodás élményére.

Fényképek megtekinthetők itt

A gyümölcsök közül az alma ihletett meg minket, hogy elkészítsük őszi dekorációnkat az öltözőnkbe: