2014. október 3., péntek

2014. szeptember 29-október 3.

A hét témája: Meséltünk, zenéltünk

1859. szeptember 30-án született Benedek Elek, az egyik leghíresebb magyar meseíró, népmesegyűjtő. Ennek kapcsán a hét első két napján, a népmeséé volt a főszerep. Kedden a „nagy mesemondó” születésnapján ünnepeltük A Magyar Népmese Napját. 
Óvodánkban több mesés program is zajlott, ezt a napot a mese töltötte be. Óvodai közös szervezés keretében az udvaron „Hétpróbás” játékok zajlottak, melyen minden kis óvodás részt vett. Hét játékhelyszínen várták a gyerekeket a meseszereplőnek öltözött óvó nénik, azok a kicsik, akik ügyesen teljesítették az egyes feladatokat, pecsétet kaptak, akik mind a „hét próbát kiállták” jutalomban részesültek. Rendkívül jó hangulatú, kellemes délelőtt volt, mind a gyermekek, mind a nevelők számára.
A hét elején megkértük a gyerekeket, hogy hozzanak otthonról olyan könyveket, amelyekben magyar népmesék vannak. Rengeteg szép mesekönyv érkezett a hét folyamán, ezekből válogattunk a délutáni pihenéshez meséket. A délelőtti meseolvasásnál kicsit visszanyúltam gyerekkori élményeimhez, egyik kedvenc Benedek Elek mesémet olvastam a gyerekeknek, „A Hajnal”-t, melyben királylányok és sárkányok szerepelnek, így a lányok és a fiúk is örömmel hallgatták.

A hét második felét a zene töltötte be, hisz október 1-jén a Zene Világnapját ünnepeltük. Beszélgettünk a zene fontosságáról, az életünkben betöltött szerepéről, az éneklés és a zenélés örömét hangszeres játékokkal és dalolással éltük át. Mindenki elmondta mi a kedvenc dala, amit aztán közösen elénekeltünk. Játszottunk dallamfelismerőt, furulyán megszólaltattam dalokat, amit a gyerekek ügyesen kitaláltak. Meghallgattuk Kodály Zoltán: Háry János című művéből a Bécsi harangjátékot, ennek kapcsán megbeszéltük hol láthatunk harangokat. Ehhez kapcsolódott a mesehallgatás is, Bartos Erika: Hoppla meséi – Vendégségben Pécs városában kötetéből a Harangok című részt olvastam a gyerekeknek, közben nézegették a könyv gyönyörű színes képeit. Ismerkedtünk a hangszerekkel, megfigyeltük kinek van a „legjobb füle”, komolyzenei művekből kellett hangszereket felismerni. Alakítottunk egy nagy zenekart, mindenki választott hangszert magának én voltam a karmester, a gyerekek figyelték a kezemet, jelzésre gyorsan-lassan, illetve hangosan-halkan játszottak. Egy kicsit összekötöttük a mozgást is a zenével, körbe álltunk, ha lassan játszottam a dallamot a furulyán, lassan jártak körbe a gyerekek, ha gyorsítottam, ők is gyorsabban mentek, ha magas hangot hallottak lábujjhegyen jártak, ha mélyet akkor guggolva törpejárásban mendegéltek. Készítettünk csodás „hangszerfát”, mindenki kapott két lapot, egyiken hangszerek voltak, ezeket kedvük és ízlésük szerint kiszínezték, ezután kivágták, majd a másik lapon lévő fára ragasztották. Az elkészült szebbnél-szebb műveket az öltözőbe kitettük, gyönyörködhetnek bennük a szülők is! 

Fényképek megtekinthetők itt