2016. október 7., péntek

2016. október 3-7.

Egyik emlékezős nap követi a másikat: az előző hét péntekje után most hétfőn a zene világnapjára emlékeztünk. Hasonlóan a meséhez, az ének-zene is hozzátartozik az óvodai élet mindennapjaihoz, a gyerekek ösztönösen figyelnek, „átlényegülnek”, ha zenét, énekszót hallanak. Most egy kicsit különlegesebb élményt szerettünk volna nyújtani a gyerekeknek, így meghívtuk a Diabelli Művészeti Iskola tanárait, tartsanak egy kis hangszerbemutatót. Élvezettel hallgatták a gyerekek a nekik szóló dallamokat, s természetesen a közös éneklés sem maradt el. Köszönjük a zenészek látogatását, a hangszeres zene által nyújtott élményt.
Ha éppen nincs kéznél egy furulya, vagy dob, akkor is tudjuk kísérni énekünket, méghozzá a saját testünkkel. Az emberi test - a fejtől kezdve egészen a lábujjig maga is egy hangszer. Rengeteg módon csalhatunk ki magunkból ritmikus hangokat, gondoljunk csak a lábfejjel vert ütemre, a dobolásra a combunkon, a csettintésre, stb. Ebből a gondolatból következett, hogy ezen a „németes” hetünkön ismételjük át a testrészekről tanult szókincset, illetve az ehhez tartozó főnevek mellé a sokat használt cselekvések kifejezéseit. Egyik kedvenc játékunkkal (Was machen wir so gerne hier im Kreis?”) a gyerekek már nagyon sok mozdulatot meg tudnak nevezni, lelkesen, aktívan használják a német igéket.
A testrészekhez kapcsolódóan tanultunk egy kis mondókát, amelyet akár elmutogatva, akár rajzolgatás közben is tudunk mondogatni. Ehhez a pár sorhoz kapcsolódott e heti vizuális tevékenységünk: egy fej formát és az érzékszervek képét kellett összeilleszteni, összeragasztani.
A tavaly év végi kirándulásunk utó-ötleteként merült fel, hogy látogassunk el a Tettyei Mésztufabarlangba (májusban ez lett volna az esőprogram). A megfelelő időjáráson izgulva készültünk középsőseinkkel, nagycsoportosainkkal erre a napra, mely végül kedvezően alakult. Szerencsére terveink szerint indulhattunk a buszmegállóba, hogy „igazi” utasként, a tömegközlekedés eszközével eljussunk a Tettyére. A megbeszélt időpontban már vártak minket a barlangnál, idegenvezető segítségével járhattuk végig a tekervényes járatokat. Örömmel fedezték fel a gyerekek a Hoppla meséiből ismert sárkányt, akit még meg is lehetett simogatni. A visszautazás előtt volt időnk a játszóteret birtokba venni – mindig különleges élmény a tettyei játékokat használni.